Szybowiec
MDM-1 FOX

Oferta

to dwumiejscowy, kompozytowy szybowiec akrobacyjny
(dopuszczalne przeciążenia +9/-6 g – wariant I. +7/-5 g – wariant II).

Charakterystyka

Szybowiec MDM-1 FOX

Dwumiejscowy szybowiec akrobacyjny MDM-1 Fox został opracowany na bazie doświadczeń konstrukcyjnych podczas prac nad szybowcami Kobuz, Jantar oraz S-1 Swift przez zespół konstrukcyjny mgr inż. Edwarda Margańskiego. Prace konstrukcyjne ruszyły w listopadzie 1992r. а pierwszy prototyp oblatano 9 Іірса 1993r.

Opis techniczny

Skrzydła

Dwudzielne, trapezowe o dużej zbieżności. Konstrukcja jednodźwigarowa z dźwigarkiem pomocniczym o przekładkowym pokryciu. Dźwigar dwuteowy. Hamulce aerodynamiczne jednopłytowe, na górnej powierzchni skrzydeł. Lotki typu Friese o stałej cięciwie i dużej rozpiętości, dwuczęściowe, wyważone masowo, zawieszone na 7 podporach.

Połączenie dźwigarów typu zakładkowego z dwoma poziomymi sworzniami sięgającymi do okuć tylnych, łączących równocześnie skrzydła z kadłubem.

Dane techniczne

Podstawowe dane techniczne

Rozpiętość 14,00 m
Długość (do górnej krawędzi steru kierunku) 7,38 m
Wysokość (mierzona w linii lotu) 2,25 m
Wznios skrzydeł
Powierzchnia nośna 12,34 m2
Wydłużenie 15,88
Cięciwa przykadłubowa 1,308 m
Średnia cięciwa odniesienia 0,971 m
Profil skrzydła NACA 64(1) 412
Rozpiętość usterzenia poziomego 3,16 m
Powierzchnia 1,873 m2
Profil NACA 63(1) 012 ÷ 63 006 mod.
Powierzchnia usterzenia pionowego 1,123 m2
Profil NACA 63(2) 015 ÷ 63(1)012
Środek ciężkości szybowca pustego 620 - 665 mm za płaszczyzną odniesienia
Maksymalny ciężar szybowca pustego
- bez ciężarków wyważających 350 kG
- z ciężarkami wyważającymi (2x5,5 = 11,0 kG) 361 kG
Maksymalny ciężar części nie nośnych
Kadłub bez skrzydeł 165 kG
Maksymalny ciężar w locie 530 kG
Dopuszczalne w locie położenie środka ciężkości 213 - 379 mm
Tablica przyrządów przednia 1580 mm przed płaszczyzną odniesienia (PO)
Ciężarki wyważające 1520 mm przed (PO)
Pilot na przednim siedzeniu 950 mm przed (PO)
Tablica przyrządów tylna 440 mm przed (PO)
Pilot na tylnym siedzeniu 60 mm za (PO)
Ładunek nie dozwolony
Max. obciążenie powierzchni nośnej 42,54 kG/m2
Dop. współczynnik. obciążenia +7/-5
Dop. współcznik. obciążenia przy załodze jednoosobowej (Max. załadunek 100 kG) +9/-6
FOX 09

Pierwsza prezentacja szybowca miała miejsce na Mistrzostwach Świata w Venlo, w Holandii, gdzie Jerzy Makula zdobył Mistrzostwo Świata latając na szybowcu MDM-1 Fox.

Od tego czasu na Foxie zdobyto wiele medali mistrzostw świata і Europy. Możliwość zwiększenia rozpiętości dzięki dodatkowym koncówkom (wersja Fox Р).

FOX03
FOX05
FOX 08

Kadłub

Skorupowy, konstrukcji przekładkowej, z integralnym statecznikiem pionowym.
Miski siedzeniowe wklejane na stale. Osłona kabiny dwuczęściowa, otwierana w prawo.
W nosie kadłuba dajnik ciśnienia całkowitego i wlot powietrza do wentylacji, po bokach dajniki ciśnienia statycznego.

W stateczniku pionowym wlaminowana jest antena radiostacji pokładowej.
Zaczep holowniczy zabudowany jest w przedniej części kadłuba.
Zaczep dolny do startu za wyciągarką zabudowany jest przed podwoziem głównym

239 fot Mstudnicki

Usterzenie

Statecznik poziomy, stery wysokości i kierunku konstrukcji przekładkowej, wyważone masowo i aerodynamicznie.

Fox 244 10
Fox 244 08

Układ sterowania

Mieszany.
Ster kierunku i zaczep mają napęd linkowy. Hamulec koła ma napęd linkowo-hydrauliczny.
Napęd steru wysokości i lotek – popychaczowy.
Napęd steru wysokości posiada wyważenie sprężynowe przestawiane dźwigienką u nasady drążka sterowego w przedniej kabinie.

Przy montażu skrzydeł i usterzenia wysokości, napędy lotek i hamulców aerodynamicznych oraz steru wysokości łączą się samoczynnie. Na krawędzi natarcia statecznika pionowego gniazdo rurki TE.

Fox 244 18

Podwozie

Koło główne i ogonowe stałe, oprofilowane. Hamulec koła głównego sprzężony z hamulcami aerodynamicznymi

0509972

Zobacz także

Samolot
EM-11C ORKA

to czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot z chowanym podwoziem w konfiguracji górnopłata ze…

Zobacz więcej