Szybowiec
MDM-1 FOX
Oferta
to dwumiejscowy, kompozytowy szybowiec akrobacyjny
(dopuszczalne przeciążenia +9/-6 g – wariant I. +7/-5 g – wariant II).
Charakterystyka
Szybowiec MDM-1 FOX
Dwumiejscowy szybowiec akrobacyjny MDM-1 Fox został opracowany na bazie doświadczeń konstrukcyjnych podczas prac nad szybowcami Kobuz, Jantar oraz S-1 Swift przez zespół konstrukcyjny mgr inż. Edwarda Margańskiego. Prace konstrukcyjne ruszyły w listopadzie 1992r. а pierwszy prototyp oblatano 9 Іірса 1993r.
Opis techniczny
Skrzydła
Dwudzielne, trapezowe o dużej zbieżności. Konstrukcja jednodźwigarowa z dźwigarkiem pomocniczym o przekładkowym pokryciu. Dźwigar dwuteowy. Hamulce aerodynamiczne jednopłytowe, na górnej powierzchni skrzydeł. Lotki typu Friese o stałej cięciwie i dużej rozpiętości, dwuczęściowe, wyważone masowo, zawieszone na 7 podporach.
Połączenie dźwigarów typu zakładkowego z dwoma poziomymi sworzniami sięgającymi do okuć tylnych, łączących równocześnie skrzydła z kadłubem.
Dane techniczne
Podstawowe dane techniczne
Rozpiętość | 14,00 m |
Długość (do górnej krawędzi steru kierunku) | 7,38 m |
Wysokość (mierzona w linii lotu) | 2,25 m |
Wznios skrzydeł | 0° |
Powierzchnia nośna | 12,34 m2 |
Wydłużenie | 15,88 |
Cięciwa przykadłubowa | 1,308 m |
Średnia cięciwa odniesienia | 0,971 m |
Profil skrzydła | NACA 64(1) 412 |
Rozpiętość usterzenia poziomego | 3,16 m |
Powierzchnia | 1,873 m2 |
Profil | NACA 63(1) 012 ÷ 63 006 mod. |
Powierzchnia usterzenia pionowego | 1,123 m2 |
Profil | NACA 63(2) 015 ÷ 63(1)012 |
Środek ciężkości szybowca pustego | 620 - 665 mm za płaszczyzną odniesienia |
Maksymalny ciężar szybowca pustego | |
- bez ciężarków wyważających | 350 kG |
- z ciężarkami wyważającymi (2x5,5 = 11,0 kG) | 361 kG |
Maksymalny ciężar części nie nośnych | |
Kadłub bez skrzydeł | 165 kG |
Maksymalny ciężar w locie | 530 kG |
Dopuszczalne w locie położenie środka ciężkości | 213 - 379 mm |
Tablica przyrządów przednia | 1580 mm przed płaszczyzną odniesienia (PO) |
Ciężarki wyważające | 1520 mm przed (PO) |
Pilot na przednim siedzeniu | 950 mm przed (PO) |
Tablica przyrządów tylna | 440 mm przed (PO) |
Pilot na tylnym siedzeniu | 60 mm za (PO) |
Ładunek | nie dozwolony |
Max. obciążenie powierzchni nośnej | 42,54 kG/m2 |
Dop. współczynnik. obciążenia | +7/-5 |
Dop. współcznik. obciążenia przy załodze jednoosobowej (Max. załadunek 100 kG) | +9/-6 |

Pierwsza prezentacja szybowca miała miejsce na Mistrzostwach Świata w Venlo, w Holandii, gdzie Jerzy Makula zdobył Mistrzostwo Świata latając na szybowcu MDM-1 Fox.
Od tego czasu na Foxie zdobyto wiele medali mistrzostw świata і Europy. Możliwość zwiększenia rozpiętości dzięki dodatkowym koncówkom (wersja Fox Р).



Kadłub
Skorupowy, konstrukcji przekładkowej, z integralnym statecznikiem pionowym.
Miski siedzeniowe wklejane na stale. Osłona kabiny dwuczęściowa, otwierana w prawo.
W nosie kadłuba dajnik ciśnienia całkowitego i wlot powietrza do wentylacji, po bokach dajniki ciśnienia statycznego.
W stateczniku pionowym wlaminowana jest antena radiostacji pokładowej.
Zaczep holowniczy zabudowany jest w przedniej części kadłuba.
Zaczep dolny do startu za wyciągarką zabudowany jest przed podwoziem głównym

Usterzenie
Statecznik poziomy, stery wysokości i kierunku konstrukcji przekładkowej, wyważone masowo i aerodynamicznie.


Układ sterowania
Mieszany.
Ster kierunku i zaczep mają napęd linkowy. Hamulec koła ma napęd linkowo-hydrauliczny.
Napęd steru wysokości i lotek – popychaczowy.
Napęd steru wysokości posiada wyważenie sprężynowe przestawiane dźwigienką u nasady drążka sterowego w przedniej kabinie.
Przy montażu skrzydeł i usterzenia wysokości, napędy lotek i hamulców aerodynamicznych oraz steru wysokości łączą się samoczynnie. Na krawędzi natarcia statecznika pionowego gniazdo rurki TE.

Podwozie
Koło główne i ogonowe stałe, oprofilowane. Hamulec koła głównego sprzężony z hamulcami aerodynamicznymi

Zobacz także
Pozostała
oferta
(motoryzacja, metalurgia, ochrona środowiska, kooperacja, projekty badawczo-rozowjowe) naprawa belek…
Zobacz więcej